Linkbuilding tips voor e-commerce websites

Leestijd: 6 minuten

Inhoudsopgave

Linkbuilding tips voor e-commerce websites. Lees onze 8 slimme adviezen

Als je wilt scoren in Google is zoekmachine optimalisatie het antwoord. SEO kent verschillende aspecten en is grofweg op te delen in on-page SEO (content), technische SEO (de website) en linkbuilding We geven 8 zeer waardevolle en, in prinipe, door alle website eigenaren/beheerders toepasbare linkbuilding tips weg.

Linkbuilding zelf doen? Lees del belangrijkste linkbuilding tips in deze blog

Linkbuilding tips lees je straks volop! Eerst even een korte toelichting voor iemand die een ‘leek’ is op online marketing gebied:
Wat is SEO? SEO is het proces dat ervoor zorgt dat een website hoog in de zoekresultaten van zoekmachines eindigt.
Om verkeer naar je website te genereren is een hoge positie in de zoekmachine essentieel”.

Linkbuilding klinkt eenvoudig. Niets is minder waar. Het is een tijdrovende klus die veel creativiteit vraagt. Het creëren van content, het zoeken naar mogelijkheden en het realiseren van plaatsingen is niet ‘even’ een aantal linkjes regelen.

Wel is linkbuilding belangrijk onderdeel van de online strategie van je e-commerce onderneming als je een constante groei wilt doormaken. Het is aan te raden om hier consequent aandacht aan te besteden.

Linkbuilding is niet slechts weggelegd voor ‘de grote jongens’. Succesvolle linkbuilding houdt in mindere mate verband met de grootte of koopkracht van je onderneming. Vooral consistentie, creativiteit, discipline en doelmatigheid zijn belangrijk als je succesvol wilt zijn met linkbuilding. Ook voor kleinere e-commerce bedrijven is linkbuilding een haalbare optie.

 

Om je op weg te helpen hebben we 8 linkbuilding tips op een rij gezet. Doe er je voordeel mee!

1. Wees consistent met de content

Het creëren van content is cruciaal voor linkbuilding. Wanneer je je SEO inspanningen terug wilt zien in traffic op je website, is het nodig om regelmatig nieuwe content te produceren. Voor op jullie eigen website en voor publicatie bij samenwerkingspartners. Vaak in ruil voor een link naar je website.
Er geldt geen vaste regel over de frequentie waarmee je content moet produceren. Ook niet over de hoeveelheid content. Wel hechten Google en andere zoekmachines waarde aan regelmatige publicatie van relevante content. Wij raden aan om van het maken van content een wekelijks terugkerende activiteit te maken. Zo heb je na een jaar meer dan 100 linkwaardige bronnen.

2. Maak content die linkwaardig is

Linkwaardigheid is een ander belangrijk element bij linkbuilding. Linkwaardigheid? Ja, dit is kort door de bocht dat je content goed genoeg is om een linkje van anderen te bemachtigen.
Je kunt frequent content publiceren, maar je kunt er beter mee stoppen als de kwaliteit slecht is. Dan is het verspilde energie. Voor het behalen van resultaten met linkbuilding heb je beiden nodig: consistentie en kwaliteit.
Onder kwaliteit verstaan we content die waardevolle en relevante informatie bevat voor de ontvanger. Content die aan deze voorwaarden voldoet, is voor andere partijen ook interessant om naar te linken. En dat is juist waar je naar op zoek bent.
Plaats jezelf in de schoenen van jouw (potentiële) klanten en van bijvoorbeeld bloggers:

    • Welke content zou jij lezen?

    • Wat motiveert jou om een bepaald stuk content te delen?

  • En naar welke content zou jij zelfs een linkje plaatsen?

Verwerk de antwoorden hierop jouw eigen content en je krijgt ongetwijfeld hetzelfde effect terug.

3. Werk samen met influencers

Niet alle links hebben dezelfde kwaliteit. Grote hoeveelheden ‘slechte’ backlinks hebben een negatief effect in de zoekmachines. Het is dus raadzaam om voorzichtig om te springen met het verkrijgen van (te) makkelijke links. Geen grote stappen, snel thuis-principe hier.
Om kwalitatieve links te verzamelen, kun je bijvoorbeeld een samenwerking aangaan met influencers binnen jouw markt. Influencers besteden veel zorg aan hun content en hieraan wordt waarde gehecht door de algoritmes van zoekmachines. Een linkje van dit soort partijen heeft naar alle waarschijnlijkheid een zeer positief effect op de waardering van jouw website.

4. Een interessante linkbuilding tip. Maar erg tijdrovend: Schrijf gastblogs

Het is niet altijd makkelijk om influencers en bloggers te overtuigen om een link te plaatsen naar jouw content. Een andere optie is dan het schrijven van gastblogs.
Zoek een samenwerking met blogs waarop je jouw artikelen kunt plaatsen. Je schrijft zelf de content en jij bepaalt zelf welke links erin komen. Het artikel wordt vervolgens geplaatst op het platform van de blogger. Zij hebben gratis waardevolle content. En jij hebt waardevolle links verkregen naar je website.

5. Link ook naar andere pagina’s

Zorg dat je niet alleen links krijgt naar je homepage. Dit is heel waardevol, maar een gezonde verdeling naar pagina’s over de hele website is beter. Dit worden ook wel deeplinks genoemd. Links die verder gaan dan de homepage, zoals bijvoorbeeld een dienstenpagina of een blogartikel op jullie blog.
Bij e-commerce websites ligt veel waarde in links naar de pagina van een productcategorie of een specifiek product. Waardevolle links naar deze pagina’s zorgen ervoor dat óók deze pagina’s beter gaan scoren op relevante zoekwoorden.

 

Linkbuilding zelf doen? Tip: SEO landingspagina

 

6. Zoek linkpartners met een hoge domeinautoriteit. Ook een belangrijke linkbuilding tip

Een website met een hoge domeinautoriteit geeft een goede score mee aan jouw website. Een website met hoge autoriteit wordt door zoekmachines gekenmerkt als betrouwbaar. Als deze website een link naar jouw website plaatst, wordt een deel van dit vertrouwen doorgegeven. En dat is goed voor jouw score!
Kijk bij het zoeken naar linkpartners altijd naar de autoriteit van het domein (DA) en de autoriteit van de pagina waarop de link wordt geplaatst (PA). Hoe hoger de score, hoe beter de link. Uiteraard zijn deze links geen laaghangend fruit. Je zult er je best voor moeten doen, maar het is de moeite meer dan waard.

7. Geef de anchor tekst aandacht

Het gebruiken van de juiste anchor teksten bij het plaatsen van links is belangrijker dan je mogelijk denkt.
Google bedient zijn gebruikers door het beantwoorden van zoekvragen. Zij hebben er baat bij om het beste antwoord op de vraag te kunnen presenteren. Google hecht daarom waarde aan inhoudelijke content ten opzichte van commerciële content. Anchor teksten helpen Google mede te bepalen of de pagina geschikt is om te tonen in de zoekresultaten.
Verwerk bij het plaatsen van links relevante (longtail) zoekwoorden in je anchor tekst, En breng hier ook variatie in.

8. Schrijf voor je doelgroep. Wellicht een van onze belangrijkste linkbuilding tips

Enkel zenden naar de buitenwereld gaat je niet helpen met SEO. Af en toe een reclame of persbericht met nieuws vanuit de organisatie is prima, maar voor SEO doeleinden heeft het weinig nut.

We noemden het al bij de tweede tip over linkwaardige content. Schrijf voor je doelgroep. Bedenk wat voor hen relevante en interessante informatie is en deel die informatie. Dit is content die waarde biedt voor de doelgroep en goede content krijgt vanzelf linkjes, en dus waardevolle aandacht!

Voor meer informatie en hoe wij jou kunnen helpen voor jouw onderneming/organisatie met bijvoorbeeld linkbuilding uitbesteden of een gepersonaliseerde linkbuilding strategie te ontwerpen, contacteer ons vandaag nog!

Deel dit artikel via
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Threads
Pinterest
Reddit

+31 6 38729957

Bereikbaar op ma-za van 09:00-17:00

info@lioninternet.nl

Antwoord binnen 24 uur

Enschedesestraat 164

7552CL Hengelo